نظامنامه
جامع منابع انسانی حوزهی کارگزاری حج و زیارت توسط سرپرست محترم سازمان حج و
زیارت ابلاغ گردید. این نظام نامه که بعنوان سند بالادستی مبنای تهیه دستورالعمل
های اجرایی منابع انسانی حوزه کارگزاری حج و زیارت خواهد بود، با اشتراک نظر جمعی
از مدیران و کارشناسان حوزههای مختلف سازمانی و میدانی و مدرسین دانشگاهی و با
کسب نظر جمعی از صاحب نظران بعثه مقام معظم رهبری تهیه و تدوین گردیده است. همچنین
مقرر شده است:
-
اداره کل امور کارگزاران کلیه آئیننامهها و
دستورالعملهای مرتبط با منابع انسانی حوزه کارگزاری حج و زیارت را با امعان نظر
به این نظامنامه بازنگری و آئیننامهها و دستورالعملهای جدید را که به عنوان
الزامات اجرای این نظامنامه میباشند، با استفاده از ظرفیت دفاتر حج و زیارت
استانها و کارگزاران امور حج و زیارت و در راستای نظامنامه حاضر تدوین و پیشنهاد
نماید.
-
دفتر بودجه، تحول اداری و فنآوری اطلاعات طبق
فصل چهارم نظامنامه و با رعایت اصول این فصل نسبت به بازنگری فرآیند آموزش، به
منظور ارتقای مهارتهای تخصصی و حرفهای و فرهنگ سازمانی کارگزاران اقدام نماید.
-
دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به
شکایات طبق فصل پنجم نظامنامه و با رعایت مفاد این فصل، نظامنامه پایش و
ارزشیابی عملکرد را با کسب نظرات کارشناسی، تدوین و پیشنهاد نماید.
-
مدیران دفاتر حج و زیارت استانها ضمن همکاری
و هماهنگیهای لازم، دقت کافی را در بکارگماری نیروهای انسانی، با توجه به اصول
این نظامنامه بعمل آورند.
-
کلیه کارگزاران امور زیارتی اعم از دفاتر
خدمات زیارتی و مدیران کاروانها و ... در راستای مفاد این نظامنامه و با توجه ویژه به اصول ارزشی و اصول
حرفهای تعیین شده، در بکارگماری نیروی انسانی شایسته و متعهد و با امعان نظر به کادرسازي
و تربيت نيروي انساني با انگیزه، ماهر و مجرب، اقدام نمایند.
در مقدمه این نظام
نامه آمده است:
جایگاه ویژه و منحصر به فرد و نقش محوری منابع انسانی از
عناصر بیبدیل و تأثیرگذار در توسعه و پیشرفت سازمانی محسوب میشود. این موضوع،
زمانی از اهمیت و حساسیت مضاعفی برخوردار است که سازمان حج و زیارت به عنوان متولی
اصلی برگزاری حجتمتّع و یکی از دستگاههای عظیم در برنامهریزی نیروی انسانی برای
امور زیارتی، تلقی میگردد.
اهمیت و ماهیت کار منابع انسانی حوزه کارگزاری حج و زیارت به
لحاظ وظایف و مأموریتهای خاص، قابل قیاس با عملکرد نیروهای انسانی سایر دستگاههای
اجرایی نمیباشد. بنابراین کمتوجّهی به الزامات، شرایط، ضرورتها و ویژگیهای خاص
منابع انسانی، تبعات غیرقابل جبرانی خواهد داشت.
امروزه بازنگری در قوانین و مقررات، شرایط و مراحل شناسایی و
جذب، توانمندسازی و نگهداشت، ارتقا و ارزشیابی مداوم منابع انسانی حوزه کارگزاری
حج و زیارت با رویکرد بهبود وضع موجود، ارتقای سطح کیفی و نیز فراهم نمودن شرایط
«بهگزینی» نیروها با هدف تسهیل فرآیند دستیابی به اهداف متعالی نظام جمهوری
اسلامی ایران و تحقق دیدگاهها و آرمانهای امام راحل(ره) و مقام معظّم رهبری(مدظلهالعالي)
و تلاش جدّی در جهت تحقق حداکثری آن و همچنین تدوین چشمانداز مناسب و بازتعریف
مأموریتها و ایجاد پشتوانههای متقن برای آن، دارای اولویت و ضروری میباشد.
از اینرو نظامنامه حاضر به منظور
افزایش سطح خدمات رسانی به زایران حرمین شریفین، اماکن مقدسه و عتبات مشرفه، از
طریق جذب و بهکارگماری و ارتقای مستمر کارگزاران زیارتی، با توجه به اصول
قانونمندی، شایستهسالاری، عدالتمحوری، تخصصگرایی، تجربهمحوری، نظاممندی، شفافسازی،
اخلاقمداری، ارزشگرایی، ارتقایکیفیت و افزایش بهرهوری و در نهایت هماهنگی،
انسجام و وحدترویه در بخشهای مختلف سازمانی و با اشتراک نظر جمعی از مدیران و
کارشناسان حوزههای مختلف سازمانی و میدانی و مدرسین دانشگاهی و با کسب نظر جمعی
از صاحبنظران بعثه مقام معظم رهبری تهیه و تدوین گردید. لذا از زمان تصویب، کلیه
بخشنامهها، دستورالعملها و آییننامههای سازمان، مطابق با مفاد آن تهیه و ابلاغ
خواهد شد.
نظام نامه از بخش دستورالعمل های برگزیده در دسترس قرار دارد.