صفحه اصلی صفحه شخصی آرشیو اخبار آرشیو دستورالعمل ها آرشیو جزوات و منابع آموزشی دفاتر فعال زیارتی
  عنوان:
تعداد بازدید : 1613
نکات اجرایی لازم برای ثبت نام در سامانه سماح
  تاریخ: 1397/06/26
  منبع: اداره کل برنامه ریزی ثبت نام و اعزام عتبات
  خلاصه: با توجه به شروع عملیات ثبت نام زائرین اربعین طی چند روز آینده، موارد و نکات حائز اهمیت جهت اطلاع کارگزاران محترم به شرح ذیل اعلام می گردد:
 
  متن:
  • با توجه به شروع عملیات ثبت نام زائرین اربعین طی چند روز آینده، موارد و نکات حائز اهمیت جهت اطلاع کارگزاران محترم به شرح ذیل اعلام می گردد:

  • ان شاء الله با نهایی شدن هزینه ارزی روادید عملیات ثبت نام از ابتدای هفته آینده آغاز خواهد شد.
  • در سالجاری فرایند ثبت نام سامانه سماح بسیار مختصر گردیده و صرفاً با دریافت 5 قلم فیلد اطلاعاتی ثبت نام و دریافت روادید زائر صورت می پذیرد. (کدملی، تاریخ تولد، تلفن همراه، شماره گذرنامه، تاریخ صدور گذرنامه)
  • با پیگیری هایی صورت پذیرفته در سالجاری ان شاء الله تأمین ارز جهت هزینه روادید زائرین از طریق بازار ثانویه و به نرخ روز صورت خواهد پذیرفت  و همانند سنوات قبل معادل ریالی آن از زائرین دریافت می گردد.
  • در سالجاری علاوه بر استان هایی که در سال قبل دفتر موقت کنسولی داشته اند در چهار استان همدان، بوشهر، اردبیل و هرمزگان نیز دفتر موقت کنسولی دائر خواهد گردید.
  • با توجه به نظر ستاد مرکزی اربعین مبنی بر اعزام شبه کاروانی زائرین توصیه می گردد دفاتر کارگزاری زائرین عزیز را ترغیب نمایند به صورت گروهی و با همراهی سرگروهی خبره و آشنا به کشور عراق مشرف  گردند.
  • با توجه به تفاهم نامه دوجانبه ایران و عراق روادید کلیه زائرین به صورت انفرادی صادر خواهد شد لیکن این امر منافاتی با اعزام زائرین به صورت گروهی ندارد و توصیه بر اعزام به صورت گروهی می‌باشد.
  • طبق مصوبه ستاد مرکزی اربعین کلیه زائرین اربعین لازم است تحت پوشش بیمه باشند لذا حق بیمه و هزینه خدمات درمانی همزمان با ثبت نام در سامانه سماح از زائرین دریافت خواهد شد.
  • در سالجاری تلاش شده، تا ضمن افزایش تعهدات شرکت بیمه گرحق بیمه زائران کاهش داشته باشد که ان شاء الله پس از عقد قرارداد اطلاع رسانی در این مورد صورت می پذیرد.
  • یکی از مسائلی که همه ساله سبب تأخیر در صدور روادید زائرین می گردد تأخیر و تعلل دفاتر کارگزاری در تحویل مدارک به شرکت مرکزی استان می باشد. لذا ضرورت دارد مدیران محترم حتماً بر این موضوع عنایت لازم را داشته باشند و با رصد روزانه سامانه سماح به دفاتری که مدارک را بیش از 24 ساعت نزد خود نگه می دارند تذکرات لازم را بدهند.
  • دفاتر زیارتی حتماً با زائرینی که در سامانه ثبت نام نموده و هزینه را پرداخت کرده اند لیکن در تحویل مدارک تأخیر دارند تماس بگیرند و ایشان را نسبت به تحویل هرچه سریعتر مدارک ترغیب نمایند.
  • کلیه متقاضیان زیارت اربعین می توانند با مراجعه مستقیم به سامانه سماح و یا از طریق دفاتر زیارتی فعال نسبت به ثبت نام در سامانه سماح اقدام نمایند.
  • در هنگام ثبت نام در سامانه اولین نفر در هر گروه به عنوان سرگروه در سامانه تعریف می شود و کلیه موارد و نکات مهم در طول عملیات از طریق پیامک برای این فرد ارسال خواهد شد لذا شایسته است سرگروه فردی متعهد، فعال و مسئولیت پذیر باشد.
  • افرادی که به صورت انفرادی در سامانه ثبت نام می نمایند خودشان به عنوان سرگروه در سامانه ثبت می‌شوند.
  • ثبت نام در سامانه سماح با دریافت کدرهگیری و پرداخت هزینه های مربوطه قطعی می گردد در غیر اینصورت ثبت نام قطعی نمی باشد.
  • کدرهگیری به تلفن همراه سرگروه پیامک می شود لذا سرگروه ها می بایست در ثبت شماره تلفن همراه خود در سامانه دقت نمایند.
  • در صورت مسدودسازی پیامک های تبلیغاتی امکان دریافت پیامک کدرهگیری مقدور نمی باشد.
  • چنانچه سرگروهی کد پیگیری خود را فراموش کند می تواند با مراجعه به سامانه و وارد نمودن کد ملی و شماره شناسنامه و کلیک بر روی دکمه "دریافت کد پیگیری" مجدداً بر روی تلفن همراه ثبت شده در سامانه کد پیگیری را دریافت نماید.
  • مسئولیت تهیه وسیله نقلیه (اعم از شخصی یا عمومی) جهت اعزام به مرز و یا تهیه بلیط هواپیما برعهده شخص زائر می باشد و سازمان مسئولیتی در این خصوص ندارد.
  • بازگشت هزینه ثبت نام زائرین منصرف پس از کسر خسارت مربوطه (بسته به مرحله ای که زائر اعلام انصراف می نماید) از طریق حساب ویژه بانک ملی و با ارائه کارت شناسایی ملی امکانپذیر می باشد.
  • در سالجاری شرکت بیمه ایران به عنوان شرکت بیمه گر مسئولیت بیمه زائرین اربعین را برعهده دارد.
  • محدوده جغرافیایی که زائرین اربعین تحت پوشش بیمه می باشند از فاصله 20 کیلومتر مانده به مرز عراق و داخل خاک عراق در شهرهای زیارتی می باشد، دقت شود چنانچه خدای ناکرده زائری در فاصله عزیمت از شهر مبداء در ایران تا مرز در رفت و یا برگشت دچار سانحه ای شود می بایست از بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه و یا جهت درمان از بیمه تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و .... استفاده نماید.
  • دقت شود که بیمه زائرین اربعین صرفاً شامل مسیرهای راهپیمایی و شهرهای زیارتی می باشد و سایر شهرهای کشور عراق را شامل نمی شود.
  • تقسیم بندی خروج زائرین هر استان از هر مرز و همچنین استان هایی که در آنها کنسولگری موقت راه‌اندازی خواهند شد توسط ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور مشخص می شوند و سازمان نیز خود را ملزم به رعایت این مصوبات می داند.
  • با توجه به اینکه کلیه هزینه های مربوطه از طریق درگاه اینترنتی و یا با استفاده از دستگاه PC-POS قابل پرداخت خواهد بود دریافت هرگونه وجه به صورت نقدی تحت هر عنوانی ممنوع بوده و با متخلفین برخورد خواهد شد لذا شایسته است اطلاع رسانی مناسبی در این خصوص صورت پذیرد.
  • هزینه ای که تحت عنوان حق الزحمه کارگزاری در سامانه دریافت می گردد بابت تکمیل فرایند اخذ روادید و تحویل آن به زائر می باشد لذا تأکید می گردد پرداخت حق الزحمه کارگزاری صرفاً منوط به تکمیل چرخه اخذ روادید می باشد و تا زمانیکه چرخه اخذ روادید تا تحویل ویزا به زائر تکمیل نگردد پرداخت حق الزحمه های شرکت های مرکزی و شرکتهای رابط سفارت نیز صورت نمی پذیرد.
  • هزینه های ثبت شده در سامانه سماح شامل موارد ذیل می باشد.
  • هزینه روادید، مبلغ 41 دلار که معادل ریالی آن برابر نرخ بازار ثانویه دریافت می گردد.
  • حق بیمه و خدمات درمانی (هلال احمر)
  • حق الزحمه اخذ روادید

تبصره: چنانچه زائر جهت ثبت نام به دفتر زیارتی مراجعه نماید و دفتر زیارتی اطلاعات وی را در سامانه ثبت نماید به شرط آنکه زائر هزینه های خود را از طریق درگاه اینترنتی سامانه پرداخت نماید مبلغی که متعاقبا اعلام خواهد شد با احتساب مالیات بر ارزش افزوده به عنوان حق الزحمه ثبت نام بر مجموعه هزینه‌های وی اضافه می گردد که همزمان با توزیع وجوه به حساب دفتر زیارتی واریز می گردد.

  • نظر به اینکه گذرنامه جزء اسناد هویتی بسیار مهم محسوب می شود ضرورت دارد تدابیر امنیتی لازم جهت حفظ و حراست گذرنامه های زائرین پیش بینی شود.
  • چنانچه صدور روادید زائر به جهت تأخیر در ارسال مدارک از سوی دفتر زیارتی به شرکت مرکزی باشد مسئولیت آن برعهده کارگزار مربوطه بوده و خسارات وارده را می بایست پرداخت نماید. به همین نسبت چنانچه تأخیر در صدور روادید برعهده شرکت مرکزی باشد می بایست در خصوص خسارات احتمالی برای زائر پاسخگو باشد.
  • شرکت های مرکزی و شرکت های رابط می بایست به تاریخ ثبت نام زائرین دقت نمایند و در تحویل گذرنامه زائرین به کنسولگری به ترتیب تاریخ نوبت را رعایت نمایند.
  • شرکت های مرکزی موظف می باشند پس از کسر هزینه ها و مبالغ مورد نیاز شرکت مرکزی، سود حاصل از انجام عملیات ثبت نام زائرین اربعین را صرفاً بین دفاتر زیارتی فعال در سامانه سماح، اعم از دفاتر سهامدار و دفاتر فاقد سهم به نسبت فعالیتشان در اربعین توزیع نمایند. بدیهی است مسئولیت نظارت بر حُسن انجام این کار برعهده مدیریت محترم حج و زیارت استان می باشد که لازم است پس از توزیع سود مربوطه گزارش آن را به مرکز اعلام نمایند.
  • مدیران محترم دفاتر حج و زیارت استان ها حتماً فرد مشخصی را جهت پاسخگویی به سوالات و مشکلات زائرین عزیز در دفتر حج و زیارت استان و در شرکت مرکزی تعیین نمایند.
  • مجدداً تأکید می شود حق الزحمه کلیه بخش ها (دفاتر زیارتی، شرکت های مرکزی و شرکتهای رابط سفارت) صرفاً با تکمیل چرخه صدور روادید و ثبت هر مرحله در سامانه سماح، قابل پرداخت خواهد بود لذا جهت دریافت حق الزحمه ها دقت و سرعت در تکمیل فرایند ضرورت دارد. (جهت یادآوری مجدد چرخه دریافت روادید به صورت شماتیک نمایش داده شده است)

چرخه صدور روادید زائرین اربعین

 

  • مقرر گردیده همکاران اداره کل فناوری اطلاعات راهنمای سامانه سماح را با توجه به آخرین تغییرات آماده و بر روی سامانه قرار دهند لذا توصیه می شود همکاران محترم، شرکت های مرکزی و کارگزاران قبل از شروع عملیات حتماً نسبت به مطالعه راهنمای سامانه اقدام نمایند.

 

تعداد افراد آنلاین سیستم : 2
تعداد کل کاربران آنلاین : 49