عنوان:
تعداد بازدید : 1815
فهرست داروهای ممنوعه در حج تمتع 98
  تاریخ: 1398/02/30
  منبع: دفتر برنامه ریزی ثبت نام و اعزام
  خلاصه: ورود برخی از اقلام داروئی که اغلب در گروه داروهای مخدر و محرک طبقه بندی می شوند به کشور عربستان ممنوع می باشد. لذا در صورتیکه هر یک از زائر یا عوامل اجرائی، یک یا چند دارو از داروهای مذکور را هنگام ورود به این کشور به همراه داشته باشد، با مجازات های سنگین همچون زندان مواجه خواهد شد.
 
  متن:

  ورود برخی از اقلام داروئی که اغلب در گروه  داروهای مخدر و محرک طبقه بندی می شوند به کشور عربستان ممنوع می باشد. لذا در صورتیکه هر یک از زائر یا عوامل اجرائی، یک یا چند دارو از داروهای مذکور را هنگام ورود به این کشور به همراه داشته باشد، با مجازات های سنگین همچون زندان مواجه خواهد شد. ضمن اینکه پرسنل خدوم نیروی انتظامی مستقر در فرودگاه های کشور نیز در صورت کشف این داروها از عزیمت این افراد ممانعت جدی بعمل خواهند آورد. بدین منظور لازم است تا بصورت گسترده و دقیق نسبت به اطلاع رسانی موضوع به زائرین و عوامل اجرائی به ویژه در جلسات توجیهی از طریق مدیران محترم کاروان ها اقدام لازم بعمل آمده و مدیران محترم کاروان ها نیز گزارش مکتوب آن را به مدیریت حج و زیارت استان ارایه نمایند.

  • شایان ذکر است در سنوات گذشته مشاهده گردیده است که تعداد قابل توجهی از بیماران دارای بیماری های زمینه ای که بصورت دائم داروهای خاص و یا تخصصی و فوق تخصصی مصرف می نمایند به دلیل عدم توجیه صحیح و یا بعضا توجیه نادرست برخی از مدیران کاروان ها، داروهای مورد نیاز ضروری خود را نیز به دلیل نگرانی از ممنوعه بودن آنها به همراه نمی آورند که این امر خود موجب ایجاد مشکلات عدیده هم برای بیمار و هم برای مرکز پزشکی می شود چرا که این قبیل داروها یا در بازار عربستان وجود ندارد و یا درصورت موجود بودن به مراتب گرانتر از بازار داخل می باشند.
  • در دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت حج که از آن بعنوات تعلیمات حج 98 یاد می شود نیز آمده است که بیمارانی که این قبیل داروها را مصرف می نمایند درصورتی می توانند این داروها را به همراه داشته باشند که نسخه پزشک معالج خود را همراه داشته باشند.
  • مجددا تاکید می گردد که بیمارانی که داروی خاص و تخصصی مصرف می نمایند حتما می بایست به پزشک مجموعه ای که ایشان را معاینه کرده است مراجعه نموده و نسخه عربی تهیه شده توسط مرکز پزشکی حج و زیارت را که در اختیار پزشکان مجموعه قرار گرفته است( نمونه پیوست) را دریافت و پس از ثبت داروها و ممهور شدن به مهر پزشک مربوطه آن را در طول سفر به ویژه هنگام ورود به کشور عربستان به همراه داشته باشند.
  • لازم به ذکر است کلیه افرادی که به دلیل بیماری زمینه ای همچون دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی‏- عروقی، کلیوی، کبدی، ریوی و نظایر آن بصورت مستمر دارو مصرف می نمایند می بایست داروهای مصرفی خود را برای مدت حدود 50 روز تهیه و به همراه داشته باشند.

 

اقلام دارویی ممنوعه به شرح ذیل می باشند:

1‏-آمپول پتیدین 50 و 100 میلی گرم

2‏- آمپول مرفین 10 میلی گرم

3‏- قرص متادون 5 و 20 میلی گرم

4‏- شربت متادون

5‏- قرص هیدرومرفین 2 میلی گرم

6‏- قرص متیل فنیدات هیدروکلراید

7‏- قرص ترامادول 50 و 100 میلی گرم

8‏- آمپول ترامادول 50 میلی گرم

9‏- شربت اکسپکتورانت کدئین

10‏- قرص استامینوفن کدئین

11‏- آمپول دیازپام 10 میلی گرم

12‏-قرص دیازپام 2 ،5 و 10 میلی گرم

13‏- آمپول بوپرنورفین

14‏- قرص بوپرنورفین





تعداد افراد آنلاین سیستم : 27
تعداد کل کاربران آنلاین : 204