عنوان:
تعداد بازدید : 15628
نظام نامه جامع منابع انسانی حوزه کارگزاری حج و زیارت
  تاریخ: 1395/11/25
  منبع: اداره کل امور کارگزاران
  خلاصه: نظام­نامه جامع منابع انسانی حوزه­ی کارگزاری حج و زیارت توسط سرپرست محترم سازمان حج و زیارت ابلاغ گردید. این نظام نامه ...
 
  متن:

نظام­نامه جامع منابع انسانی حوزه­ی کارگزاری حج و زیارت توسط سرپرست محترم سازمان حج و زیارت ابلاغ گردید. این نظام نامه که بعنوان سند بالادستی مبنای تهیه دستورالعمل های اجرایی منابع انسانی حوزه کارگزاری حج و زیارت خواهد بود، با اشتراک نظر جمعی از مدیران و کارشناسان حوزه­های مختلف سازمانی و میدانی و مدرسین دانشگاهی و با کسب نظر جمعی از صاحب نظران بعثه مقام معظم رهبری تهیه و تدوین گردیده است. همچنین مقرر شده است:

  1. اداره کل امور کارگزاران کلیه آئین­نامه­ها و دستورالعمل­های مرتبط با منابع انسانی حوزه کارگزاری حج و زیارت را با امعان نظر به این نظام­نامه بازنگری و آئین­نامه­ها و دستورالعمل­های جدید را که به عنوان الزامات اجرای این نظام­نامه می­باشند، با استفاده از ظرفیت دفاتر حج و زیارت استان­ها و کارگزاران امور حج و زیارت و در راستای نظام­نامه حاضر تدوین و پیشنهاد نماید.

  2. دفتر بودجه، تحول اداری و فن­آوری اطلاعات طبق فصل چهارم نظام­نامه و با رعایت اصول این فصل نسبت به بازنگری فرآیند آموزش، به منظور ارتقای مهارت­های تخصصی و حرفه­ای و فرهنگ سازمانی کارگزاران اقدام نماید.

  3. دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات طبق فصل پنجم نظام­نامه و با رعایت مفاد این فصل، نظام­نامه پایش و ارزشیابی عملکرد را با کسب نظرات کارشناسی، تدوین و پیشنهاد نماید.

  4. مدیران دفاتر حج و زیارت استان­ها ضمن همکاری و هماهنگی­های لازم، دقت کافی را در بکارگماری نیروهای انسانی، با توجه به اصول این نظام­نامه بعمل آورند.

  5. کلیه کارگزاران امور زیارتی اعم از دفاتر خدمات زیارتی و مدیران کاروانها و ... در راستای مفاد این  نظام­نامه و با توجه ویژه به اصول ارزشی و اصول حرفه­ای تعیین شده، در بکارگماری نیروی انسانی شایسته و متعهد و با امعان نظر به کادرسازي و تربيت نيروي انساني با انگیزه، ماهر و مجرب، اقدام نمایند.

    در مقدمه این نظام نامه آمده است:

جایگاه ویژه و منحصر به فرد و نقش محوری منابع انسانی از عناصر بی‌بدیل و تأثیرگذار در توسعه و پیشرفت سازمانی محسوب می‌شود. این موضوع، زمانی از اهمیت و حساسیت مضاعفی برخوردار است که سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اصلی برگزاری حج­تمتّع و یکی از دستگاه‌های عظیم در برنامه‌ریزی نیروی انسانی برای امور زیارتی، تلقی می‌گردد.

اهمیت و ماهیت کار منابع انسانی حوزه کارگزاری حج و زیارت به لحاظ وظایف و مأموریت‌های خاص، قابل قیاس با عملکرد نیروهای انسانی سایر دستگاه‌های اجرایی نمی‌باشد. بنابراین کم‌توجّهی به الزامات، شرایط، ضرورت‌ها و ویژگی‌های خاص منابع انسانی، تبعات غیرقابل جبرانی خواهد داشت.

امروزه بازنگری در قوانین و مقررات، شرایط و مراحل شناسایی و جذب، توا‌ن‌مندسازی و نگهداشت، ارتقا و ارزشیابی مداوم منابع انسانی حوزه کارگزاری حج و زیارت با رویکرد بهبود وضع موجود، ارتقای سطح کیفی و نیز فراهم نمودن شرایط «به‌گزینی» نیروها با هدف تسهیل فرآیند دست‌یابی به اهداف متعالی نظام جمهوری اسلامی ایران و تحقق دیدگاه‌ها و آرمان‌های امام راحل(ره) و مقام معظّم رهبری(مدظله‌العالي) و تلاش جدّی در جهت تحقق حداکثری آن و      هم­چنین تدوین چشم‌انداز مناسب و بازتعریف مأموریت‌ها و ایجاد پشتوانه‌های متقن برای آن، دارای اولویت‌ و ضروری می­باشد.

از اینرو نظام­نامه حاضر به منظور افزایش سطح خدمات رسانی به زایران حرمین شریفین، اماکن مقدسه و عتبات مشرفه، از طریق جذب و به­کارگماری و ارتقای مستمر کارگزاران زیارتی، با توجه به اصول قانونمندی، شایسته­سالاری، عدالت­محوری، تخصص­گرایی، تجربه­محوری، نظام­مندی، شفاف­سازی، اخلاق­مداری، ارزش­گرایی، ارتقای­کیفیت و افزایش بهره­وری و در نهایت هماهنگی، انسجام و وحدت­رویه در بخش­های مختلف سازمانی و با اشتراک نظر جمعی از مدیران و کارشناسان حوزه­های مختلف سازمانی و میدانی و مدرسین دانشگاهی و با کسب نظر جمعی از صاحب­نظران بعثه مقام معظم رهبری تهیه و تدوین گردید. لذا از زمان تصویب، کلیه بخشنامه­ها، دستورالعمل­ها و آیین­نامه­های سازمان، مطابق با مفاد آن تهیه و ابلاغ خواهد شد.

 

نظام نامه از بخش دستورالعمل های برگزیده در دسترس قرار دارد.





تعداد افراد آنلاین سیستم : 2
تعداد کل کاربران آنلاین : 36