عنوان:
تعداد بازدید : 1777
شروع ثبت نام زائرین اربعین حسینی (ع) از طریق سامانه سماح
  تاریخ: 1397/07/04
  منبع: اداره کل برنامه ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات
  خلاصه: ثبت نام زائرین اربعین سالجاری ان شاء الله از چهارشنبه مورخ 4‏/7‏/1397 رأس ساعت 18:00 آغاز خواهد شد.
 
  متن:

آخرین توصیه ها و اقدامات لازم جهت شروع عملیات ثبت نام و اخذ روادید زائرین اربعین حسینی(ع):

امید است با یاری و همت خالصانه و عاشقانه همه عزیزان بتوانیم خدمات در خور شأنی را خدمت زائران و مشتاقان زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ارائه نمائیم.

     

  • ثبت نام زائرین اربعین سالجاری ان شاء الله از روز چهارشنبه مورخ 4‏/7‏/1397 رأس ساعت 18:00 آغاز خواهد شد.
  •  

     

  • با توجه به اینکه در سالجاری به دلایلی همچون تعیین دیرهنگام قیمت ارز و مسائل دیگر، ثبت نام زائرین با تأخیر آغاز می شود، ضرورت دارد در فرصت بسیار محدود باقیمانده تا اربعین، دفاتر حج و زیارت، شرکت های مرکزی و دفاتر کارگزاری ساعت کار را خود افزایش داده و در ایام تعطیل نیز به ارائه خدمت به زائرین عزیز بپردازند و با جهد و تلاش مضاعف و جهادی تمام توان و همت خود را مصروف به ارائه روادید در سریعترین زمان ممکن نمایند.
  •  

     

  • در سالجاری نیز همچون سنوات قبل ثبت نام زائرین در سامانه سماح به نشانی https:‏/‏/samah.haj.ir می باشد.
  •  

     

  • ثبت نام در سامانه سماح رایگان می باشد لیکن هزینه هایی که در سامانه سماح محاسبه و دریافت میگردد شامل هزینه روادید، هزینه بیمه و خدمات درمانی و حق الزحمه اخذ روادید به شرح ذیل میباشد.
  •  

       

    • هزینه صدور روادید مبلغ 40 دلار می باشد که معادل ریالی آن با نرخ مصوب بانک مرکزی از طریق درگاه بانکی سامانه دریافت می گردد.
    •  

       

    • حق بیمه و خدمات درمانی مبلغ 200.000 ریال (150.000ریال بیمه + 50.000ریال هلال احمر)
    •  

       

    • حق الزحمه دریافت روادید مبلغ 140.000ریال که شامل:
    •  

         

      • حق الزحمه دفتر زیارتی
      •  

         

      • حق الزحمه شرکت مرکزی
      •  

         

      • حق الزحمه شرکت رابط سفارت
      •  

       

    • حق الزحمه ثبت نام زائر در سامانه توسط دفتر زیارتی مبلغ 10.000ریال
    •  

     

  • کلیه مبالغ فوق با احتساب مالیات بر ارزش افزوده بوده و پرداخت این مالیات برعهده دفاتر زیارتی و شرکت های مرکزی از محل همین مبلغ می باشد.
  •  

تذکر: چنانچه زائر شخصاً در سامانه سماح ثبت نام نماید حق الزحمه ثبت نام کارگزاری (مبلغ 10.000ریال) به وی تعلق نمی گیرد و دفاتر زیارتی نیز تنها در صورتی این مبلغ را دریافت خواهند کرد که ثبتنام زائر را با نام کاربری خود انجام داده باشند.

     

  • کلیه هزینه هایی که اشاره گردید صرفاً از طریق درگاه اینترنتی سامانه و یا دستگاه های کارت خوان PcPose دریافت می گردد و دفاتر زیارتی حق دریافت هیچگونه وجهی به صورت نقدی تحت هیچ عنوانی ندارند.
  •  

     

  • توزیع وجوه حق الزحمه کارگزاران همانند سنوات قبل صرفاً پس از اخذ روادید و تحویل به زائر انجام خواهد شد لذا خواهشمند است مجدد به دفاتر زیارتی و شرکتهای مرکزی تأکید نمائید که چرخه صدور روادید را که شامل: ثبت نام ‏-‏-» دریافت گذرنامه از زائر ‏-‏-» تحویل به شرکت مرکزی ‏-‏-» ارسال به سفارت توسط شرکت مرکزی ‏-‏-» صدور روادید توسط سفارت ‏-‏-» برگشت به دفتر زیارتی ‏-‏-» و نهایتاً تحویل به زائر می باشد را تا انتها تکمیل فرمایند.
  •  

     

  • در سالجاری جهت تسهیل و تسریع در روند صدور روادید جهت ثبت نام صرفاً 5 قلم اطلاعاتی (کدملی، تاریخ تولد، شماره موبایل، شماره گذرنامه و تاریخ صدور گذرنامه) از زائرین دریافت میگردد و اطلاعات تکمیلی همچون تاریخ اعزام، نوع وسیله نقلیه و ... به مرحله پس از پرداخت هزینه انتقال یافته است.
  •  

     

  • پس از تکمیل اطلاعات الزامی فوق لازم است زائرین جهت تحویل گذرنامه خود بر اساس محل سکونت یک دفتر زیارتی را از لیست دفاتر زیارتی با توجه به استان و شهر محل اقامت خود انتخاب نماید. چنانچه عملیات ثبت نام را دفتر زیارتی انجام دهد نام دفتر زیارتی به صورت پیش فرض به عنوان محل تحویل درج گردیده است و نیازی به انتخاب محل تحویل گذرنامه نمی باشد.
  •  

     

  • با توجه به اینکه در سالجاری سفارت عراق فایل تصویر صفحه استماره و تصویر صفحه گذرنامه زائرین را نیز مطالبه نموده است امکانی در سامانه سماح تعبیه شده است که دفاتر زیارتی پس از دریافت مدارک از زائر تصویر گذرنامه و عکس پرسنلی وی را در سامانه بارگزاری (آپلود) نمایند. لذا انجام این عملیات توسط دفاتر زیارتی الزامی می باشد.
  •  

     

  • علاوه بر امکان فوق (آپلود تصویر در سامانه) امکان بارگزاری تصویر گذرنامه و عکس زائر از طریق دستگاه پاسپورت خوان مستقر در شرکت های مرکزی نیز فراهم گردیده است.
  •  

     

  • همانگونه که اشاره گردید با توجه به مطالبه سفارت عراق مبنی بر دریافت فایل تصویر استماره و تصویر گذرنامه زائرین تولید این فایل در منو عملیات در قسمت "تولید فایل سفارت" تحت فرمت pdf در سامانه فراهم گردیده است.
  •  

     

  • دفاتر زیارتی، شرکت های مرکزی و شرکت های رابط سفارت می توانند گزارش عملکرد خود را در منو عملیات مشاهده نمایند.
  •  

     

  • در سالجاری نیز همچون سال گذشته حق الزحمه دفاتر موقت به حساب دفتر اصلی معرفی کننده واریز خواهد شد. هماهنگی های بعدی بین کارگزار معرفی کننده با دفتر موقت برعهده خود ایشان می باشد.
  •  

     

  • در سالجاری جهت تسهیل و تسریع روند اخذ روادید، امکانی در سامانه فراهم شده است تا استان هایی که دفتر موقت کنسولی دارند با یک نام کاربری بتوانند هم وظیفه شرکت مرکزی را انجام دهند (دریافت گذرنامه ها از دفاتر زیارتی سطح استان) و هم وظیفه رابط سفارت را (ارسال گذرنامه ها به سفارت) و نیازی به ورود به پنل های مختلف نباشد.
  •  

     

  • با توجه به اینکه این امکان در سامانه سماح وجود دارد که زائرینی که روادید خود را خارج از سامانه دریافت نموده اند و صرفاً تقاضای خرید خدمات بیمه و درمان از سامانه دارند تقاضای خود را در سامانه ثبت نمایند، ثبت نام ایشان در کارتابل دفتر زیارتی به رنگ آبی متمایز گردیده است همچنین نظر به اینکه این دسته از زائرین صرفاً تقاضای بیمه را دارند نیاز به تحویل مدارک نداشته و سامانه از ارسال اطلاعات ایشان به سمت شرکت مرکزی جلوگیری به عمل می آورد.
  •  

     

  • زائرینی که فقط تقاضای بیمه و درمان را دارند صرفاً هزینه بیمه و خدمات درمانی (200.000ریال) به همراه حقالزحمه ثبت نام در سامانه (10.000ریال) در صورت ثبت نام در دفتر زیارتی را پرداخت می نمایند. برای دفاتر زیارتی نیز چنانچه ایشان را ثبت نام نموده باشند فقط حق الزحمه ثبت نام منظور خواهد شد.
  •  

     

  • علاوه بر توضیحات فوق راهنمای سامانه توسط همکاران محترم فناوری اطلاعات در شرف تهیه میباشد که انشاء الله پس از آماده سازی بر روی سامانه بارگزاری خواهد شد.
  •  





تعداد افراد آنلاین سیستم : 8
تعداد کل کاربران آنلاین : 133