عنوان:
تعداد بازدید : 2618
دستورالعمل اجرایی عتبات نوروزی 1398
  تاریخ: 1397/12/15
  منبع: دفتر برنامه ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات
  خلاصه: دستورالعمل سفرهای نوروزی عتبات توسط مدیر کل برنامه ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات به دفاتر حج و زیارت استان ها به شرح دیل ابلاغ شد.
 
  متن:

احتراماً با عنایت به در پیش بودن سفرهای نوروزی عتبات و درخواست علاقه مندان تشرف مبنی بر ایجاد حداکثر ظرفیت اعزام، و با توجه به محدودیتهای موجود در کشور عراق برای خدمات رسانی مطلوب، خواهشمند است نسبت به اجرای نکات مطروحه در بند الف اقدام فرموده و قبل از آغاز اعزامهای مذکور با تشکیل جلسات کاربردی، تذکرات و توصیههای مهم بخشهای اجرائی و امور فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری را که به نحو موثر به مدیران محترم، روحانیون معزز و مداحان عزیز کاروانها انتقال داده و تأکید فرمایید که این عزیزان قبل و حین سفر در مسیرهای رفت (بخصوص داخل اتوبوس در ایران و عراق) با بیان شیوای خود نکات اعلام شده را مکرراً برای زائرین محترم یادآوری فرمایند تا انشاءالله کاستی های احتمالی موجبات اعتراض ایشان را در پی نداشته و از حلاوت و شیرینی این سفر روحانی نکاهد.

 

الف):نکات کلی و ملاحظات اجرایی و فرهنگی نوروز 1398

 

     

  • صدور احکام مدیر و روحانی یا مداح کلیه کاروانهای نوروزی تا پایان روز پنجشنبه، 16‏‏‏/12‏‏‏/97
  •  

     

  • تشکیل جلسه حضوری یا همایش با حضور مدیران، روحانیون و مداحان محترم کاروانها. (برنامه تنظیم شده را تا روز پنجشنبه مورخ 16‏‏/12‏‏/97 جهت اطلاع و بهره برداری به این دفتر ارائه فرمائید)
  •  

     

  • اعلام تلفنهای ضروری واحدها و بخشهای ستادی و ... در داخل عراق به مدیران راهنما جهت ارتباط سریع و مستمر با مسئولین مربوط در هر بخش به نحوی که اگر در هر زمان و هر مکانی دچار مشکل شده و یا نیاز به هماهنگی باشد با مسئول مربوطه تماس گرفته و از ارتباطهای غیر مرتبط و غیر ضروری با افراد مختلف خودداری شده و در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام گردد.
  •  

     

  • قرائت و اعلام مفاد این دستورالعمل برای زائرین هنگام تکمیل ثبت نام یا در جلسه آموزشی توسط دفتر زیارتی یا مسئولین استانی و ارائه یک نسخه از تذکرات و توصیههای ضروری به آنان جهت مطالعه بیشتر و آمادگی لازم برای حرکت و الصاق آن به قرارداد زائر با کارگزار.
  •  

     

  • ارائه شماره تلفن مدیر راهنما به کلیه زائرین و اخذ شماره تلفن زائرین در ایران و عراق توسط مدیر راهنما جهت تماسهای ضروری و امداد در زمانهای مورد نیاز.
  •  

     

  • برنامه ریزی جهت بهره مندی زائرین از برنامههای بعثه مقام معظم رهبری که در حرمهای مطهر و سایر اماکن مقدسه برگزار و در ادامه این دستورالعمل آمده است.
  •  

     

  • تأکید به مدیران راهنما در خصوص همکاری و هماهنگی کامل با ستادها و دفتر نمایندگی سازمان در عراق به ویژه در زمان بروز مشکل و جلوگیری از اختلال در اداره امور
  •  

     

  • توجیه کاروانهای مربوطه در ارتباط با تشرف به کاظمین در ایام شهادت باب الحوائج امام موسی ابن جعفر (ع) با توجه به بخشنامه شماره 24481‏/500‏/97 مورخ 27‏/11‏/97 (پیوست میباشد)
  •  

توضیح اینکه): ارزیابی و نظارت بر عملکرد نیروی انسانی فعال در حوزه عتبات بویژه مدیران راهنما توسط دفتر بازرسی و ارزشیابی سازمان حج و زیارت در عراق انجام و نحوه عملکرد مدیران عزیز به مرکز ارسال خواهد شد. بدیهی است از مدیران خدوم و همیار تقدیر و با افرادی که به وظیفه خود به نحو شایسته عمل ننمایند برابر مقررات اقدام مناسب به عمل خواهد آمد.

 

ب):توصیه های لازم به مدیران محترم راهنما جهت اطلاع رسانی به زائرین

 

     

  • توجیه کامل زائران در خصوص وضعیت هتلها، به ویژه هتلهای نجف اشرف.
  •  

     

  • اعلام فاصله هتلها تا حرم و بالعکس خصوصاً هتلهای نجف اشرف.
  •  

     

  • تعریف واقعی گروهای قیمتی هتلها برای زائران و توجیه کامل ایشان
  •  

     

  • بیان خصوصیات و وضعیت هتلها از لحاظ نوع و نحوه ارائه خدمات.
  •  

     

  • با توجه به شرایط، احتمال تغییر هتل در هر سه شهر وجود دارد و اگر احیاناً کاروانی هتل محل اقامتش تغییر کرد مدیر محترم کاروان نسبت به توجیه مناسب زائرین اقدام نماید.
  •  

     

  • نحوه و تعداد روزهای اقامت در هر یک از شهرهای زیارتی با توجه به بستهسفر تعیین شده برای کاروان.
  •  

     

  • پیش بینی لازم برای تاخیرهای پروازی و تهیه پکیج مناسب برای پذیرایی از زائران.
  •  

     

  • اطلاع رسانی کامل به زائران و خودداری از تعاریف غیر واقعی.
  •  

     

  • توجیه زائران در خصوص حضور پررنگ نیروهای امنیتی خصوصاً در مقرهای بین شهری به دلیل افزایش چشمگیر زائران ایرانی
  •  

     

  • با توجه به استفاده حداکثری از هتلها، اسکان در هتلهای نسبتاً دور بدیهی است لذا ضمن توجیه زائرین، از مراجعه حضوری به ستاد جهت تعویض هتل جداً خودداری شود.
  •  

     

  • در خصوص عدم امکان تنظیم تخصیص هتل دور و نزدیک بدلیل عدم تطابق تعداد آنها و مسافتها در کربلا و نجف اطلاع رسانی شود.
  •  

     

  • در صورت بوجود آمدن هرگونه مشکل در هر قسمت از خدمات رفاهی ابتدا با مدیر ثابت هتل تماس گرفته و در ستاد فقط به مسئول مربوطه آن خدمات در هر شهر مراجعه و یا تماس حاصل گردد.
  •  

     

  • ( تلفنهای ضروری در قسمت پایین صورتجلسه وضعیت حرکت کاروان میباشد)
  •  

     

  • در صورت خرابی اتوبوس در مسیرهای داخل عراق، جهت تعویض فقط با مسئول اتوبوس احتیاط، تماس گرفته شود.
  •  

     

  • ( تلفن مسئول اتوبوس احتیاط 07704401410 آقای علی گریطی تلفن مسئول نقل عملیات 07704401413 )
  •  

     

  • با عنایت به وضعیت کشور عراق، درجه بندی هتلها براساس شاخصهای بین المللی نبوده و با شرایط موجود، تعداد هتلهای درجه 1 بسیار محدود و با توجه به قیمت و کیفیت به ترتیب از 2 الف تا 3 ب گروه بندی شدهاند.
  •  

     

  • توجیه زائران در خصوص گروه های قیمتی و گروه قیمتی کاروانی که توسط خودشان انتخاب شده.
  •  

     

  • به طور مثال : اگر گروهی قیمت "2الف ب" میباشد ممکن است در شهری که هتل "2ب" هست با کاروانی که گروه قیمتی "2ب ب" دارد یکجا باشند و از تفاوت قیمت تعجب نمایند در صورتیکه قیمت هتل در شهر بعدی این کاروان "2الف" و کاروان دیگر "2ب" خواهد بود و اینکه گروه قیمتی 3 الف و 3ب از پایین ترین درجه گروه قیمتی می باشند و به واسط (الف و ب) بودن تصور بالاترین درجه را نداشته باشند.
  •  

       

    • همچنین ممکن است بدلیل عدم وجود هتل با درجه مورد نظر کاروان، مجبور به اسکان زائرین در درجه بالاتری شده باشیم. بنابر این سایر زائرین در درجه تنظیمی خود قرار داشته و اجحافی به آنان نخواهد شد.
    •  

     

  • همکاری کامل با عوامل ستادی بخصوص در هنگام خروج (مغادره) از شهرها به سمت مرز و فرودگاه.
  •  

     

  • گروههای هوایی، حتماً جهت عزیمت از هتل نجف 4 ساعت قبل از پرواز به سمت فرودگاه نجف وگروههایی که در کاظمین هستند 5 ساعت قبل از پرواز به سمت فرودگاه بغداد عزیمت نمایند. البته با توجه به ساعت ورود کاروان جایگزین و ضرورت آماده سازی هتل، لازم است چند ساعت زودتر اتاقها تخلیه و تحویل شود.
  •  

     

  • مدیران محترم کاروانها در زمان اخذ گذرنامه های ویزا شده زائرین از شرکت مرکزی استانها نسبت به کنترل دقیق روادید زائرین اقدام نمایند.
  •  

     

  • زیارت دوره طبق برنامه ابلاغی از سوی ستاد مستقر در نجف اشرف بوده و از اجرای برنامه های سلیقه ای جداً خودداری شود.
  •  

     

  • گذرنامه مدیر و زائرین مبنی برداشتن صفحه خالی جهت ممهور نمودن آن در ایران و عراق از قبل کنترل شود.
  •  

     

  • در صورت بروز مشکل یا بحران، حتماً ضمن داشتن سعه صدر، علاوه بر آرام کردن زائران و همراهان با متوسل شدن به اذکار الهی و الطاف ائمه اطهار(ع) و حفظ فضای معنوی کاروان به پیگیری و رفع مشکل پرداخته شود.
  •  

     

  • مطالعه و قرائت بخشهای مهم تفاهم نامه بیمه ایران با سازمان برای زائرین.
  •  

     

  • توجیه زائرین در خصوص عدم حمل مواد مخدر و قرصهای روان گردان و عواقب و تبعات مربوطه از جمله دستگیری، زندانی و ....
  •  

     

  • توجیه زائران در خصوص مراقبت ویژه از کودکان و فرزندان خردسال و تنها نگذاشتن آنها در هتلها.
  •  

     

  • جهت بهره مندی از آخرین اخبار و اطلاعیه های اجرائی نسبت به عضویت در کانال تلگرامی شرکت شمسا به آدرس https:‏/‏/telegram.me‏/shamsaco اقدام شود.
  •  

 

ج):توصیه های لازم به زائرین محترم

 

     

  • مطالعه متن قرارداد امضاء شده زائر با کارگزار که توسط سرگروه به امضاء رسیده و زائر متعهد به انجام آن میباشد.
  •  

     

  • رعایت تعهدات قرارداد و آشنایی با حقوق منظور شده طرفین در قرارداد.
  •  

     

  • با عنایت به شرایط امنیتی، سیاسی و اجتماعی در عراق، اجرای برنامههای مدون و ازپیش تعیین شده قابل تضمین نبوده و همگی نسبی است و امکان تغییر در برنامه اسکان، تغذیه، حمل و نقل(هوایی و زمینی) و ایام اقامت یا عدم انجام سفر متصور است.
  •  

     

  • با توجه به وضعیت کشور عراق احتمال قطع آب، روشنایی، سیستم گرمایش و سرمایش و آسانسور به دلیل قطع برق درتمام ساعات شبانه روز متصور است.
  •  

     

  • عزیمت به شهرهایی که در برنامه سفر زائران نمی باشد ممنوع بوده و عواقب آن مستقیماٌ متوجه زائر خواهد بود و افراد متخلف مشمول استفاده از تسهیلات بیمه نمی شوند.
  •  

     

  • در صورت بروز هرگونه مشکل، اعم از حوادث طبیعی یا تروریستی، سرقت، درگیری، بی اطلاعی از همراهان و .... ابتدا مدیر کاروان را مطلع و با هماهنگی وی موضوع را پیگیری نمائید.
  •  

     

  • تلاش شده با توجه به امکانات موجود در عراق، بهترین خدمات برای استفاده زائرین فراهم شود، لیکن در شرایط فعلی عراق خدمات رفاهی از قبیل مسکن، تغذیه، بهداشت، درمان و حمل و نقل در مقایسه با سفر زیارتی عمره و سوریه در سطح پائین تری بوده. لذا زائران محترم باید از قبل نسبت به مراتب فوق آگاهی لازم را داشته باشند.
  •  

     

  • فیلم برداری و عکس برداری از نقاط ممنوعه و مناطق انفجاری جرم بوده و متخلفین دستگیر و زندانی خواهند شد.
  •  

     

  • به دلیل شرایط نامساعد جوی و یا هر دلیل دیگر، احتماًل لغو پرواز از ایران به مقصد بغداد و نجف و بالعکس وجود دارد. در این صورت مسئولان تلاش دارند که به نحوی پرواز جایگزین تهیه گردد و در غیر اینصورت گاهی،کاروان هوایی به زمینی تبدیل شده و در همان زمان یا روزهای بعد با اتوبوس اعزام میشوند. لذا شایسته است زائرین در این مورد همکاری داشته باشند. در صورت بروز چنین مشکلی حداکثر تا دو هفته پس از مراجعت کاروان به ایران مبلغ مابه التفاوت هزینه سفر محاسبه و توسط کارگزار عامل به زائران ذینفع پرداخت میشود.
  •  

     

  • عزیمت به شهر سامرا مشروط به بودن امنیت و صدور اجازه ورود زائران خواهد بود.
  •  

 

     

  • احترام و پایبندی به اخلاقیات و آداب اجتماعی و رعایت پوشش و حجاب اسلامی و رعایت مقررات و قوانین مربوط به سفر عتبات عالیات عراق که از سوی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق تعیین شده ضروری است. (پوشش چادر برای خواهران محترم در عراق ضروری است)
  •  

     

  • رعایت کامل مقررات سفرهای گروهی و حضور به موقع در برنامههای اعلام شده از طرف مدیر راهنما و عدم درخواست تغییر مدت اقامت و هماهنگی و همراهی زائران محترم با مدیر راهنما و روحانی (یا مداح) کاروان مورد انتظار است.
  •  

     

  • رعایت آداب سفر و داشتن سعه صدر و عدم ایجاد تنش و جلوگیری از ایجاد حساسیت در مواجهه با مأموران عراقی در مرزهای زمینی، هوایی و سایر اماکن.
  •  

     

  • با توجه به شرایط خاص سیاسی و اوضاع اجتماعی و امنیتی کشور عراق، هرگونه مشکلی که منجر به بسته شدن مرز (اعم از زمینی و هوایی)، کاهش مدت سفر و یا عدم تشرف زائر به عراق یا یکی از شهرها و اماکن زیارتی و یا بازگشت زود هنگام یا دیرهنگام از عراق شود متصور است و ابطال نوبت اعزام اجتناب ناپذیر خواهد بود.
  •  

     

  • مسئولیت هرگونه سرگردانی و مفقود شدن به علت همراه نداشتن کارت شناسایی کاروان و یا کارت هتل محل اقامت بر عهده زائر بوده پیامد تردد زائران به شهرها و اماکن ممنوعه به عهده خود آنها خواهد بود و مدیران محترم راهنما در این مورد همواره تذکرات لازم را به زائرین بدهند.
  •  

     

  • عدم حمل هرگونه اشیاء ممنوعه مانند سلاح سرد و گرم، مواد محترقه، مواد مخدر و انواع قرصهای روان گردان.
  •  

     

  • حمل پول نقد و ارز به میزان زیاد در هنگام زیارت، دور از احتیاط بوده و توصیه میشود چنانچه اطاقها دارای گاوصندوق بود در آن نگهداری و یا با هماهنگی مدیر راهنما به صندوق امانات هتل سپرده شود. (در صورت هرگونه سرقت بلافاصله مسئولین را در جریان امر قرار دهید.)
  •  

     

  • اقلامی که در صورت خرابی یا مفقود شدن مشمول جبران خسارت توسط شرکت بیمه نمی باشند عبارتند از: تلفن همراه، دوربین فیلمبرداری و عکاسی، سمعک، عینک طبی و آفتابی، طلا، جواهرات و سایر سنگهای قیمتی و تزئینی، وجوه نقد، اوراق بهادار، مدارک شناسایی، ویلچر، تجهیزات پزشکی، دندان مصنوعی، خودکار و خودنویس، دارو، مواد غذایی، ساعت، انگشتر، عطر و ادکلن، اکو، آمپلی فایر و بلندگو، لپ تاپ و تبلت و تجهیزات جانبی آنها، فلش مموری وهارد اکسترنال، ام پی تری یا ام پی فورپلیر، کالسکه و هر آنچه عنوان بار به آن اطلاق نشود.
  •  

 

د):توصیه های بهداشتی:

 

     

  • شستشوی مرتب دستها با آب و صابون خصوصا قبل از صرف غذا و بعد از استفاده از سرویس های بهداشتی
  •  

     

  • جهت رعایت بهداشت فردی از لوازم شخصی (حوله، مسواک، شانه، و ....) استفاده فرمائید.
  •  

     

  • نسبت به استحمام روزانه و تعویض بموقع لباسها به هنگام تعریق شدید اهتمام لازم را به عمل آورید.
  •  

     

  • قبل از خوردن میوه ها حتماً آنها را به دقت بشوئید.
  •  

     

  • از مواد غذایی خارج از سیستم تغذیه ای هتل استفاده نفرمائید بخصوص بستنیها و شیرینی جات .
  •  

     

  • در هنگام ورود به هتل بلافاصله با بدن گرم در مقابل سرمای کولر قرار نگرفته و آب سرد میل ننوشید.
  •  

     

  • در صورت گرم شدن هوا جهت پیشگیری از گرمازدگی در ساعات گرم روز کمتر از هتل خارج شوید .
  •  

     

  • از مصرف نامتعارف شیرینی جات، تنقلات و موز خودداری فرمایید.
  •  

     

  • از نصب طناب و خشك كردن البسه در داخل اتاقها اجتناب فرمایید.
  •  

     

  • از استعمال دخانيات در اتاقها اجتناب گردد.
  •  

     

  • از نگهداري غذاي مانده وعدههای قبل و مصرف آن جداً خودداري شود.
  •  

     

  • کمک و مساعدت به زائرین خردسال یا کهنسال و بیمار در هر مکان بخصوص در کاروان.
  •  

     

  • داروهای خاص خود را که تأمین آن در عراق ممکن است مقدور نباشد همراه داشته باشید.
  •  

     

  • در طول مدت اقامت فقط از آب های معدنی برای نوشیدن استفاده نمایید.
  •  

 

 

 

هـ):ملاحظات و برنامه های فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری

 

برنامه های فرهنگی عتبات عالیات بعثه مقام معظم رهبری در ایام سال جدید (1398)

 

کربلای معلی:

     

  • قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی و مداحی، شنبه الی پنجشنبه بعد از نماز صبح در حرم مطهر امام حسین(ع) به مدت یکساعت
  •  

     

  • قرائت قرآن، سخنرانی و مداحی در سرداب علقمه حرم حضرت ابالفضل(ع) از شنبه تا چهارشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء به مدت یک ساعت (درب شماره 9)
  •  

     

  • ویژهبرنامه تحویل سال نو در حرم مطهر امام حسین(ع) هنگام تحویل سال
  •  

     

  • روایتگری و مداحی ویژه «حضرت حر» در «حرم حر» ساعت 8 ـ9 صبح، ویژه دانشجویان روزهایشنبه، دوشنبه و چهارشنبه
  •  

     

  • روایتگری مصور حماسه عاشورا و مداحی در خمیهگاه امام حسین(ع) هر روز صبح از ساعت 10 الی 11صبح
  •  

     

  • ویژه برنامه دانشجویی «احلی من العسل» در بعثه مقام معظم رهبری، روزهای یکشنبه، سهشنبه و پنجشنبه ساعت 16 الی 17.
  •  

     

  • ویژه برنامه شب میلاد امام علی (علیه السلام) همراه با قرائت قرآن، سخنرانی ومولودیخوانی در حرم مطهرحضرت سیدالشهداء(علیه السلام)20:30الی 22(دریافت جزئیات برنامه از دفترنمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در کربلای معلی هنگام ورود به کربلا)
  •  

     

  • ویژه برنامه شب مبعث حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم ) درحرم مطهر حضرت سیدالشهداء(علیه السلام)
  •  

     

  • بیان مسائل شرعی قبل از سخنرانی در حرم حضرت ابالفضل(ع)
  •  

     

  • قرائت دعای کمیل، در خیمهگاه امام حسین(ع) شبهای جمعه همراه با نماز مغرب و عشاء
  •  

     

  • قرائت دعای ندبه، در خمیهگاه امام حسین (ع) جمعهها، همراه با نماز صبح
  •  

     

  • جلسه با مدیران محترم راهنمای کاروانها در محل ستاد هر روز از ساعت 9 الی 10 صبح.
  •  

     

  • جلسه با روحانیون و مداحان محترم کاروانها در محل بعثه مقام معظم رهبری ، روزهای فرد ساعت 10 الی 11 صبح
  •  

     

  • برگزاریحلقههای قرائت قرآن در صحن حرم مطهر امام حسین(ع) هر شب از ساعت 21 الی 22.
  •  

     

  • حرم شناسی بعد از مراسم سخنرانی در حرم امام حسین(ع)
  •  

     

  • دعای توسل قبل از سخنرانی در شب چهارشنبه در سرداب علقمه حضرت ابالفضل(ع)
  •  

     

  • جلسه مدیران ثابت هتلها هر هفته یک روز
  •  

 

نجف اشرف:

     

  • مراسم سخنرانی و مدیحهسرایی؛ از شنبه تا پنجشنبه بعد از نماز صبح در صحن مطهر ، مسجد عمران بن شاهین
  •  

     

  • مراسم سخنرانی و مدیحهسرایی؛ از شنبه تا پنجشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء در صحن مطهر، مسجد عمرانبن شاهین
  •  

     

  • ویژه برنامه تحویل سال نو در حرم مطهر امام علی (علیه السلام ) (دریافت جزئیات برنامه از دفترنمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در نجف اشرف هنگام ورود به نجف)
  •  

     

  • ویژه برنامه شب میلاد امام علی (علیه السلام) در حرم مطهر حضرت (دریافت جزئیات برنامه از دفترنمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در نجف اشرف هنگام ورود به نجف)
  •  

     

  • برنامهروایتگری ستارگان حرم هر روز صبح بعد از مراسم سخنرانی و مدیحهسرایی در حرم مطهر
  •  

     

  • برنامهروایتگری ازکعبه تا کوثر درصافی صفا 9تا 10صبح برای دانشجویان
  •  

     

  • برنامهروایتگری ازکعبه تا کوثر درصافی صفا عصرها از ساعت 16 تا 17 برای عموم زائران
  •  

     

  • برنامهروایتگری در منزل حضرت امام (ره) از ساعت 10 تا 11 صبح
  •  

     

  • برگزاری مراسم ویژه دعای کمیل همراه با نماز جماعت مغرب و عشاء شبهای جمعه در صافی صفا
  •  

     

  • جلسه با مدیران محترم راهنمای کاروانها در محل ستاد هر روز از ساعت 9 الی 10 صبح.
  •  

     

  • جلسه با روحانیون و مداحان محترم کاروانها در محل بعثه مقام معظم رهبری ، روزهای زوج وپنج شنبه ساعت 10 الی 11 صبح
  •  

     

  • جلسه مدیران ثابت هتلها هر هفته یک روز
  •  

 

کاظمین:

     

  • مراسم وداع هر روز صبح بعد از نماز در صحن مطهر
  •  

     

  • روایتگری در هتلهای خاص بعد از ظهرها و شبها
  •  

 

 

توصیه به مدیران، روحانیون و مداحان محترم کاروان ها

     

  • زائران را به استفاده حداکثری ازفرصت های معنوی سفر، ترغیب نمایند.
  •  

     

  • برنامه های دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری را به زائران اطلاعرسانی نمایند.
  •  

     

  • از جرای برنامه در مکانها و ساعاتی که بعثه مقام معظم رهبری برنامه دارد، خودداری نمایند.
  •  

     

  • در خیمه گاه و حرمهای مطهر، زائران را به سمت محل اجرای برنامهها هدایت نمایند.
  •  

     

  • در نظمدادن به جلسات و انتظامات برنامهها همانندمراسم تحویل سال و برنامههای سخنرانی ومناسبتی، مشارکت نمایند.
  •  

     

  • از همراه بردن بلندگو به خیمه گاه و مقامات خودداری گردد. (استفاده از بلندگو فقط در اتوبوس مجاز میباشد)
  •  

     

  • چنانچه شخصیتهای مهم علمی و حوزوی و یا دانشگاهی در کاروانها حضور دارند در اسرع وقت به واحد فرهنگی دفتر نمایندگی بعثه اطلاع داده شود.
  •  

     

  • چنانچه مداح معروف یا سخنران کشوری در کاروان حضور دارند، به دفتر نمایندگی بعثه اطلاع داده شود.
  •  

     

  • به بانوان محترمه توصیه می شود حجاب اسلامی را کاملاً رعایت نمایند.
  •  

     

  • هرگونه پیشنهاد وانتقاد جهت بهبود و ارتقای کیفی برنامه فرهنگی ، تبلیغی به دفتر نمایندگی بعثه ارائه داده شود.
  •  

     

  • توصیه نمایید زائران محترم مقررات کشور میزبان (عراق) را رعایت نمایند.
  •  

     

  • با مأمورین و خدام حرمها همکاری نموده و به راهنماییهای آنها توجه نمایند.
  •  

     

  • از بردن زائران به اماکن غیر معتبر خودداری شود.
  •  

     

  • از پرداختن به امور تفرقهانگیز و حساسیت زا اجتناب شود.
  •  

     

  • با توجه به شرایط خاص سیاسی، امنیتی عراق از مطرح نمودن مسائل سیاسی عراق و ایران در محافل و مجالس سخنرانی و مداحی خودداری گردد.
  •  

     

  • در هنگام تحویل سال از کف زدن، سوتکشیدن، توزیع شیرینی و به همراه آوردن سبزه خودداری شود.
  •  

     

  • به منظور احترام به زایران و عدم اختلال در مناجات ونیایشهای سحرگاهی ایشان، توصیه شود از برگزاری هر نوع مراسم گروهی مانند مداحی و سینهزنی از یکساعت قبل از نماز صبح، اکیداً اجتناب شود.
  •  





تعداد افراد آنلاین سیستم : 1
تعداد کل کاربران آنلاین : 29